Nuoret aikuiset ja sosiaalinen media

Blog

Lähes jokaisella on älypuhelin. Sitä käytetään monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin, kuten laskujen ja parkkimaksujen maksuun, Internetin selaamiseen, valokuvaamiseen, kalenterin tarkasteluun tai tietysti yhteydenpitoon. Mutta mikä on nyt todella pinnalla, on sosiaalinen media. Some-kanavia on paljon ja muutama niistä ovat selkeästi kaikkein suosituimpia. Nuoret aikuiset käyttävät somea todella aktiivisesti ja postauksia tehdään mistä vain. Tarkastellaanpa hieman nykyajan somekulttuuria, nimenomaan nuorten aikuisten osalta.

Miksi sosiaalista mediaa käytetään

Mietitään aluksi peruskysymystä “miksi somea käytetään?”. Tähän on monta vastausta. Sosiaalinen media voi hyödyttää suuresti yrityksiä ja artisteja. Sen kautta voidaan saada monenlaista tietoa nopeasti suuren yleisön tietouteen. Tällainen tieto voi olla esimerkiksi uutisia jonkin yhtyeen tekemisistä, jonkin uuden tuotteen julkaisusta tai oikeastaan mitä tahansa. Nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa moneen tarkoitukseen. Toiset kuvaavat omaa arkea tai arjen luksushetkiä, kun taas toiset tuovat esille omia taitojaan, kuten käsitöitä tai vaikkapa leipomuksiaan. Ihmiset löytävät toisensa helposti somessa, joten siksi sitä käytetään. Sosiaalisen median kautta uudelle tuotteelle voidaan saada tunnettavuutta nopeasti. Ihmiset huomaavat tuotteen ja saattavat jakaa sen ystävilleen. Nuorten aikuisten keskuudessa on yleistä erilaisiin kilpailuihin osallistuminen. Esimerkiksi kosmetiikkaa saatetaan markkinoida Instagramissa kilpailun muodossa.

Sosiaalinen media

Tottakai sosiaalinen media on myös hyvä kanava jakaa kuvia esimerkiksi uusista vaatteista, koruista, kengistä tai meikistä. Sosiaaliseen mediaan jaetaan kuvia elämän tähtihetkistä ja reissuista. Monet pitävät myös livelähetysten pitämisestä ja moni avaakin suoran lähetyksen esimerkiksi konserteissa tai muissa tapahtumissa. Näin kaverit näkevät reaaliajassa, missä on meininkiä. Sosiaaliseen mediaan jaetaan yleensä elämän parhaita hetkiä, vaikka toki sinne voi jakaa surunkin aiheita. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei ihan kaikkea kannata jakaa Internetissä.

Suosituimmat some-alustat

Nuorten aikuisten keskuudessa suosituimmat sosiaalisen median alustat ovat Instagram, Snapchat, Facebook ja YouTube. Myös LinkedIn, Twitter ja WhatsApp kuuluvat suosituimpien sovellusten joukkoon. Vuonna 2018 tehdyssä tutkimuksessa Yhdysvaltalaisista nuorista aikuisista jopa 73 prosenttia illmoittivat käyttävänsä YouTubea. Facebookin vastaava luku oli 68 prosenttia. Nuorista aikuisista 78 prosenttia ilmoittivat käyttävänsä Snapchatia ja heistä suurin osa (71 %) käyvät palvelussa useita kertoja päivässä.

Sosiaalinen media Suomessa

Suomen suosituimmat some-kanavat ovat samat kuin Yhdysvalloissa. Tosin Facebookin käyttäjämäärä on kokenut laskua suomalaisten keskuudessa viimeisen parin vuoden aikana. Vuoden 2019 huhti- ja kesäkuun välisenä aikana Facebookin käytön lopetti lähes 250 000 suomalaista. Heistä 25 prosenttia olivat 13-19 -vuotiaita, 9 prosenttia taas 20-29 -vuotiaita. Moni siirtyy Facebookin käytöstä muihin sosiaalisiin medioihin.

Vuoden 2019 tammi-helmikuussa 68 prosenttia yli 18-vuotiaista käytti Facebookia. Kyseisen palvelun käyttö on siis laskenut suomalaisten keskuudessa, sillä luku oli aiemmin yli 70 prosenttia, mutta käyttävätkö he sitten muita sosiaalisia medioita? Kyllä. Esimerkiksi WhatsAppin käyttäjämäärä on kasvanut jopa 25 prosentilla. Se onkin monen pääasiallinen kommunikointikanava, kun jollekin halutaan lähettää viesti. Whatsappin etuina koetaan sen mahdollisuudet lähettää kuvia, videoita ja muita tiedostoja, luoda ryhmiä ja se, että se toimii Internet-yhteydellä.

Suomalaisten kommunikaatio tapahtuu Whatsappin lisäksi osittain myös Snapchatin kautta. Sen lisäksi, että sinne voi luoda omia tarinoita, on sillä kätevä viestitellä kavereiden kanssa. Moni kokee Snapchatin käteväksi siinä mielessä, että viestiketjut eivät jää viestihistoriaan, vaan ne poistuvat vuorokauden kuluessa. Kavereille lähetetään snappeja eli videoita tai kuvia omista tekemisistään. Samalla voidaan seurata muiden arkea katsomalla, mitä muut ovat kuvanneet. Nähtäväksi jää, mikä some-alusta pysyy nuorten aikuisten suosiossa seuraavina vuosina.